KIPUFOGÓMESTER
A kipufogó rendszer működése döntően befolyásolja a motor teljesítményét, gazdaságos üzemelését és élettartamát.

Impresszum

Hangtompító szerkezetek

Kipufogóberendezés

hangtompító hatása. . .

A hangtompító-egység feladata a hangenergia elnyelése, a turbulens áramlás csillapítása és a kipufogógáz szabadba vezetése. A hangterjedés két különböző módszerrel akadályozható meg: Hangcsillapítás A hangterjedés megakadályozása a reflexió megakadályozásával és a különböző hangfrekvenciák előrehaladó ill. visszaverődő hullámainak átfedésével (interferencia) valósítható meg. Hangtompítás A hangenergia súrlódás hatására egy megfelelő hangelnyelőanyagban hővé alakul át. A hangtompítás technikája különböző módszereket használ a hang csillapítására.  

Reflexiós hangtompítók

A     reflexiós     hangtompító     több,     egymáshoz     illesztett kamrából   épül   fel,   melyek   lyukacsos   (perforált)   csövekkel kapcsolódnak össze. A hangtompítás reflexióval és interferenciával történik. Ezen módszer kisfrekvenciás tompításra alkalmas (mély hangok).  

Abszorpciós hangtompítók

Az   abszorpciós-hangtompító   több,   hangelnyelőanyaggal -   ásvány-,   üvegszálas-,   fém-   vagy   azbesztgyapot   -   töltött kamrákból áll. A hangtompítás a hangenergia súrlódási hővé alakulásával történik. Ezen tompítók a magas hangfrekvenciák csillapítására szolgálnak (magas hangok).  

Kombinált hangtompítók

A   gépjárművekben   használatos   hangtompítók   többnyire a   reflexiós-   és   az   abszorpciós   tompítók   kombinációi.   Nagy frekvenciaintervallumot fednek le.
A    hangtompító    áramlási    ellenállását    alacsonyan    kell    tartani.    Ellenkező    esetben    a kipufogási     ütemben     felfelé     haladó     dugattyú     fékezi,     ezáltal     a     motor     veszít teljesítményéből. A        motorhoz        gondosan        illesztett        belső        hangtompító        szerkezetnek        a kipufogórendszerben   elfoglalt   helyzete   is   jelentős   hatással   van   a   csillapításra   és   a teljesítményre. Nem   mindegy,   hogy   a   kipufogócső   milyen   hosszú   a   hangtompító   előtt,   benne   ill.   után. Egy   jól   illesztett   kipufogó   berendezésben   a   cső   végén   depresszió   hullám   alakul   ki,   mely a   hengerből   elszívja   a   kipufogógázt.   Ezáltal   a   nyitott   kipufogószelepen   át   jobb   töltés   és nagyobb teljesítmény érhető el. Az    előhangtompító    főként    a    motor    teljesítményillesztését,    míg    a    főhangtompító    a tényleges hangtompítást szolgálja. A hangtompító károsodását nem a külső, hanem inkább a belső korrózió okozza. A   tüzelőanyag   égésénél   víz   képződik,   ami   láthatatlan   formában   vízgőzként   távozik   a kipufogóberendezésből. 1   liter   tüzelőanyag   elégetésekor   kb.   1   liter   víz   képződik.   Alacsony   hőmérsékleten   a vízgőz    egy    része,    lehűlése    következtében    lecsapódik.    A    kondenzvíz    a    kipufogó rendszerben összegyűlik és a kipufogógáz kénkomponensével kénes savat képez. Ez károsítja belülről a kipufogórendszert. Szerkezeti     anyagként     ezért     jó     minőségű,     hőálló     acélt     alkalmaznak,     melyet     az igénybevételnek megfelelően galvanizálnak vagy alumínium-réteggel vonnak be.
1107 Budapest, Árpa u. 20. Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535 Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00
Joób és Társa Kft.
KIPUFOGÓMESTER
A kipufogó rendszer működése döntően befolyásolja a motor teljesítményét, gazdaságos üzemelését és élettartamát.

Impresszum

Hangtompító szerkezetek

Kipufogóberendezés hangtompító hatása. . .

A hangtompító-egység feladata a hangenergia elnyelése, a turbulens áramlás csillapítása és a kipufogógáz szabadba vezetése. A hangterjedés két különböző módszerrel akadályozható meg: Hangcsillapítás A hangterjedés megakadályozása a reflexió megakadályozásával és a különböző hangfrekvenciák előrehaladó ill. visszaverődő hullámainak átfedésével (interferencia) valósítható meg. Hangtompítás A hangenergia súrlódás hatására egy megfelelő hangelnyelőanyagban hővé alakul át. A hangtompítás technikája különböző módszereket használ a hang csillapítására.  

Reflexiós hangtompítók

A   reflexiós   hangtompító   több,   egymáshoz illesztett      kamrából      épül      fel,      melyek lyukacsos             (perforált)             csövekkel kapcsolódnak össze. A hangtompítás reflexióval és interferenciával történik. Ezen módszer kisfrekvenciás tompításra alkalmas (mély hangok).  

Abszorpciós hangtompítók

Az          abszorpciós-hangtompító          több, hangelnyelőanyaggal            -            ásvány-, üvegszálas-,    fém-    vagy    azbesztgyapot    - töltött kamrákból áll. A hangtompítás a hangenergia súrlódási hővé alakulásával történik. Ezen    tompítók    a    magas    hangfrekvenciák    csillapítására    szolgálnak    (magas hangok).  

Kombinált hangtompítók

A       gépjárművekben       használatos hangtompítók   többnyire   a   reflexiós- és        az        abszorpciós        tompítók kombinációi.                                   Nagy frekvenciaintervallumot fednek le.
A    hangtompító    áramlási    ellenállását    alacsonyan    kell    tartani. Ellenkező   esetben   a   kipufogási   ütemben   felfelé   haladó   dugattyú fékezi, ezáltal a motor veszít teljesítményéből. A   motorhoz   gondosan   illesztett   belső   hangtompító   szerkezetnek a   kipufogórendszerben   elfoglalt   helyzete   is   jelentős   hatással   van a csillapításra és a teljesítményre. Nem   mindegy,   hogy   a   kipufogócső   milyen   hosszú   a   hangtompító előtt,   benne   ill.   után.   Egy   jól   illesztett   kipufogó   berendezésben   a cső   végén   depresszió   hullám   alakul   ki,   mely   a   hengerből   elszívja   a kipufogógázt.   Ezáltal   a   nyitott   kipufogószelepen   át   jobb   töltés   és nagyobb teljesítmény érhető el. Az   előhangtompító   főként   a   motor   teljesítményillesztését,   míg   a főhangtompító a tényleges hangtompítást szolgálja. A   hangtompító   károsodását   nem   a   külső,   hanem   inkább   a   belső korrózió okozza. A   tüzelőanyag   égésénél   víz   képződik,   ami   láthatatlan   formában vízgőzként távozik a kipufogóberendezésből. 1   liter   tüzelőanyag   elégetésekor   kb.   1   liter   víz   képződik.   Alacsony hőmérsékleten     a     vízgőz     egy     része,     lehűlése     következtében lecsapódik.   A   kondenzvíz   a   kipufogó   rendszerben   összegyűlik   és a kipufogógáz kénkomponensével kénes savat képez. Ez károsítja belülről a kipufogórendszert. Szerkezeti       anyagként       ezért       jó       minőségű,       hőálló       acélt alkalmaznak,        melyet        az        igénybevételnek        megfelelően galvanizálnak vagy alumínium-réteggel vonnak be.
Joób és Társa Kft.
1107 Budapest, Árpa u. 20. Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535 Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00